Onze leerlingen van het 7e jaar Industriële Elektriciteit en Industriële Houtbewerking hebben het weer geflikt! Met hun project, de STEM ACADEMY, hebben ze de eerste plaats binnen gehaald van de prestigieuze GRAM-wedstrijd…
In het project werd een traditioneel leslokaal omgevormd tot een modern STEM-lokaal. Geen simpele taak, aangezien een STEM-lokaal aan heel wat eisen moet voldoen; bvb. computereilandjes om met bepaalde programma’s te leren werken, te programmeren en opzoekwerk te kunnen doen. Hiervoor dienden eigenhandig veel aansluitingen te worden aangelegd. Ook waren er aangepaste werkbanken nodig voor de vele verschillende praktische opdrachten. Om dan nog maar te zwijgen van de speciale aansluitingen om de 3D-printer optimaal te laten functioneren. Kortom, ons innovatieve STEM-lokaal voor de eerste graad is volledig uitgerust voor geïntegreerd onderwijs!
Wat is STEM? STEM staat voor een aantal leerdisciplines en is de afkorting voor Science, Technology, Engineering en Mathematics. Het doel van STEM is dus om de wiskundige, wetenschappelijke, technische en ICT-kennis van de leerlingen interdisciplinair te verhogen. Tijdens de spectaculaire voorstelling hebben leerlingen van het 2e jaar Industriële Wetenschappen alvast laten zien wat ze dit jaar geleerd hebben in hun nieuwe lokaal. Ooit al eens van de vleermuishelm of de robotarm gehoord? Met dit laatste project vielen Maxim Verhaert en Brent De Weerdt, beide leerlingen van 2 IW, begin deze week nog in de prijzen. In de wedstrijd “Coolest Projects”, een technologiebeurs georganiseerd door CoderDojo Belgium, werd hun automatische robotarm door de jury uitgeroepen tot “the most useful project”.
De jury van de GRAM-wedstrijd én de jury van CoderDojo Belgium wisten de projecten van onze leerlingen dus duidelijk te smaken!