Knipsel

STEM is de afkorting van ‘Science – Technology – Engineering – Maths’. De term STEM wordt internationaal gebruikt om te verwijzen naar schoolvakken, opleidingen en studierichtingen op gebied van exacte en toegepaste wetenschappen, technologie en techniek, ICT en wiskunde. Bij uitbreiding verwijst de term ook naar jobs en beroepen waarvoor een STEM -opleiding een belangrijke vereiste is.

In Vlaanderen studeren jaarlijks onvoldoende jongeren met STEM -diploma’s af. De komende jaren zal deze problematiek zich nog scherper stellen door het toenemend aantal technici, ingenieurs en wetenschappers dat met pensioen gaat. Het zal de economische groei en de verdere ontwikkeling van onze kennismaatschappij in Vlaanderen belemmeren. De Vlaamse Regering stippelde dan ook een STEM -actieplan uit tot 2020 om loopbanen in wiskunde, exacte wetenschappen en techniek te stimuleren.

STEM dreigt ondertussen een modewoordje te worden, maar niet in ons Gemeentelijk Instituut voor Technisch en Handelsonderwijs (githo)! Dat profileert zich immers al jaren doelbewust als eigentijdse school voor wetenschap, techniek en marketing. Daar wordt de technische geletterdheid van de leerlingen voortdurend uitgedaagd, op een niveau aangepast aan hun leeftijd en leefwereld. Al vanaf het eerste jaar inhoudelijk en didactisch sterk onderbouwd met de klemtoon op explorerend en probleemgericht leren.

Al jaren ook probeert ons githo het moeilijke proces van studie- en loopbaankeuze te verbeteren, tracht zij de maatschappelijke waardering voor technische beroepen te verhogen, stimuleert zij de instroom van jongeren in wetenschappelijke en technische studierichtingen. Op allerhande infomomenten stelt zij haar aantrekkelijk STEM -onderwijs voor, daagt zij zesdeklassers tijdens technologiedagen uit om daadwerkelijk te proeven van wetenschap, techniek en marketing, zet zij jaarlijks op pinkstermaandag haar deuren wijd open voor het publiek.

Kortom … ons githo wil jongeren wiskundig verwonderen, wetenschappelijk verbazen, technologisch verrassen. Ze wil dat jongeren weloverwogen en doelbewust kiezen voor één van haar STEM -studierichtingen, dat ze afstemmen op het githo!

 

3D-printing

In alle STEM -studierichtingen van ons githo wordt al jarenlang getekend en ontworpen met behulp van de computer. Voor dit zogeheten CAD-tekenen gebruiken de leerlingen SolidWorks© 3D-software die ondermeer een krachtige ontwerpfunctionaliteit biedt. Leerlingen kunnen hiermee het ontwerpproces versnellen en hun productiviteit verhogen. Dit laatste mag overigens letterlijk worden genomen. Sinds begin dit schooljaar beschikt de school immers over een heuse 3D-printer.

En daar werd recentelijk nog eentje aan toegevoegd, gratis, gewonnen bij het toonaangevende Leuvense bedrijf Materialise. Aan hun scholenwedstrijd “Maak lessen boeiender met 3D-printing” namen 74 scholen uit gans Vlaanderen deel, goed voor 308 ingezonden 3D-ideeën. Leerkracht Jan Voorspoels, samen met zijn collega Hans Lambrechts één van de grondleggers van het 3D-printen binnen ons githo, diende het 3D-project “schaalmodel, werkende windturbine” in. In de categorie “meest waardevolle ideeën gekozen door de jury” leverde het de school een gratis 3D-printpakket op. Naast een gloednieuwe 3D-printer mogen de leerlingen zich verheugen op een workshop 3D-printen in het organiserende bedrijf. Als extraatje krijgen ze dan ook nog een professionele 3D-print van hun idee mee.

 

Fysica-olympiade

Het is ontegensprekelijk waar dat de verschillende STEM -studierichtingen binnen het githo op hoog niveau presteren. Dat blijkt ook uit cijfers afkomstig van de Vlaamse overheid. Zo behaalt onze sterk theoretische doorstroomrichting Industriële Wetenschappen een studierendement van 84% in het 1e jaar hoger onderwijs, academische bachelor Industriële Wetenschappen. Een pak hoger dan het studierendement van studenten afkomstig uit de studierichtingen Latijn-Wiskunde (76%), Wiskunde-Wetenschappen (71%), Economie-Wiskunde (58%), Wetenschappen-Talen (51%), Humane Wetenschappen (34%) en Sociaal Technische Wetenschappen (19%).

En wat gezegd van onze laatstejaarsleerling Industriële Wetenschappen Sam Van Emelen? Hij schopte het onlangs tot één van de 14 finalisten van de 27e Vlaamse Fysica Olympiade! Om deze topprestatie écht naar waarde te schatten dient u te weten dat aan de eerste ronde maar liefst 2627 leerlingen uit 254 scholen deelnamen. Hiervan plaatsten er zich uiteindelijk 362 uit 139 verschillende scholen voor de 2e ronde. De 14 overgebleven finalisten nemen het op zaterdag 25 april 2015 van 10.00 uur tot 18.00 uur tegen mekaar op aan de Universiteit Antwerpen. Wij duimen alvast voor Sam!

 

Opendeurdag

Tijdens onze jaarlijkse opendeurdag op pinkstermaandag 25 mei 2015 stellen wij u ondermeer onze verschillende STEM -studierichtingen voor. De school is dan in werking van 10.30 uur tot 12.30 uur en van 13.30 uur tot 17.00 uur. U kan dan met eigen ogen vaststellen dat wij inderdaad dé school voor wetenschap, techniek en marketing zijn!

 

1
Foto 1: githo wint in de categorie “meest waardevolle ideeën gekozen door de jury” een volledig 3D-printpakket met o.a. gloednieuwe 3D-printer.

 

 

2
Foto 2: IW-leerling Sam Van Emelen bereidt zich samen met leerkracht Inge Nicasi voor op de finale van de 27e Vlaamse Fysica Olympiade.