Skiklassen 2e jaar (2018)

geplaatst in: Activiteiten

01/03

Ciao Belgio

Vandaag was onze laatste volledige skidag in Bertoldi. Spijtig genoeg was het weer ons niet zo gunstig gezind: constante sneeuwval was ons deel. Dat zorgde er ook voor dat de pistes wat zwaarder lagen dan gewoonlijk en er dus ook wat meer gevallen werd dan anders. Milan Pauwels uit 2Ba kwam bij zo’n val op zijn skistok terecht en diende met de ziekenwagen te worden afgevoerd naar het ziekenhuis van Trento. Daar bleek echter dat het allemaal meeviel, zodat Milan en mevrouw Van De Putte omstreeks 16.45 uur terug in het hotel waren, net op hetzelfde moment dat ook onze andere sneeuwklassers van de pistes terugkwamen.

In de namiddag kregen de leerlingen de vrije keuze: opnieuw de latten aanbinden of in het hotel blijven om te rusten. Voorwaarde hiervoor was wel dat de leerlingen effectief rusten en hun GSM’s en tablets tijdelijk in bewaring gaven bij de leerkrachten. En het is voor vele ouders misschien een geruststelling, liefst 35 leerlingen leverden zonder morren hun GSM voor 2 uurtjes in.

Om 19.00 uur konden we dan onze voetjes onder tafel schuiven voor het avondmaal waar we, naar ondertussen goede gewoonte, ons te goed konden doen aan een lekkere pasta, kalfslapjes met puree en gebakken champignons en het uitgebreide dessertenbuffet.

Na het avondeten werd de finale van “Homo Universalis” beslecht. Nog 3 proeven moesten uitsluitsel brengen over de uiteindelijke winnaar. Na een beklijvende strijd is het uiteindelijk Caitlin Hens uit 2Ha die zich Homo Universalis van githo nijlen mag noemen.

Omdat onze tweedejaars ook slaagden in hun opdrachten voor “Eén tegen allen” kregen ze, zoals beloofd, een feestje aangeboden in de ontspanningsruimte van het hotel. Als een volleerde Felice organiseerde meneer Covens eerst “Het Swingpaleis”, waarna de leerlingen nadien verder mochten feesten tot 22.30 uur.

Morgen staat een zeer drukke dag op het programma. In de voormiddag gaan we de laatste keer de pistes van Bertoldi onveilig maken en in de namiddag moeten we ons dan klaar maken om de terugreis naar Nijlen aan te vatten. Wij hopen hier rond 18.00 uur te kunnen vertrekken om dan hopelijk zaterdag tussen 9.00 uur en 10.30 uur het August Hermansplein op te rijden.

Dat betekent meteen ook dat dit ons laatste verslagje van een uiterst succesvolle projectweek is. Hopelijk hebben we jullie via deze weg een beetje op de hoogte kunnen houden van onze belevenissen in Italië.

28/02

Buongiorno Belgio

Vandaag trokken we voor de tweede dag naar Fondo Grande om opnieuw ons beste beentje voor te zetten. Tijdens een bewolkte dag met sporadisch wat sneeuwval en opnieuw zeer lage temperaturen gaf elke leerling weer het beste van zichzelf. Onder leiding van onze monitoren werd er weer heel wat vooruitgang geboekt.

’s Avonds was het de beurt aan de leerlingen van bus 2 om pizza te gaan eten, terwijl de leerlingen van bus 1 in het hotel opnieuw hun buikje konden vullen en nadien verder konden werken aan hun opdrachten voor het spel “Eén tegen allen”. Morgen krijgen ze de laatste kans om de nog openstaande opdrachten tot een goed einde te brengen.

Toen de leerlingen van bus 2 terug in het hotel arriveerden, werd de volgende ronde van Homo Universalis betwist. Na 3 nieuwe opdrachten zijn er momenteel nog 18 leerlingen in de running voor de eindoverwinning.

Om 21.30 uur was het dan weer tijd om ons bed op te zoeken. Omdat er morgen slecht weer voorspeld wordt, skiën we opnieuw in het skigebied van Bertoldi, zodat we ’s middags in het hotel terecht kunnen voor de lunch en ons wat kunnen opwarmen.

Morgen brengen wij voor de laatste keer verslag uit van onze skiavonturen.

Tot dan!

27/02

Buongiorno Belgio

Door internetproblemen in het hotel zijn we er niet in geslaagd jullie het verslagje van maandag ook effectief maandag te bezorgen. Vandaar dat dat verslag pas vandaag werd doorgestuurd.

Onze dag begon ook vandaag dinsdag weer met een uitgebreid ontbijtbuffet ter voorbereiding op een nieuw skiavontuur. We trokken namelijk naar het skigebied van Folgaria waar weer nieuwe uitdagingen stonden te wachten: een groter skigebied, langere pistes, wat meer volk, … . Voor deze nieuwe uitdagingen was het weer ons gunstig gezind met een heerlijk zonnetje. Toch bleef het ook vandaag bijtend koud bij temperaturen van -13 graden.

Aangezien we op 35 minuten rijden van het hotel waren, gingen we vanmiddag niet naar daar om te eten. In plaats daarvan hadden de mensen van het hotel voor een uitgebreid lunchpakket gezorgd, bestaande uit een broodje, 2 dubbele boterhammen, een stuk fruit, een chocolaatje en een blikje frisdrank. Sommige skigroepen namen dit lunchpakket ’s morgens mee in hun rugzak en vertrokken onder het toeziend oog van hun monitor op dagtocht van dorp naar dorp. De anderen verzamelden ’s middags aan de bus om daar hun lunchpakket naar binnen te spelen. Na het eten werd er opnieuw volop geskied.

Onderweg terug naar het hotel stopte bus 2 eerst nog aan de babypiste. Vandaag mochten immers de leerlingen van deze bus op grote banden deze babypiste afdalen. De leerlingen van bus 1 reden verder naar het hotel waar ze onder een warme douche de koude van de dag konden wegspoelen. Toen een uurtje later ook de leerlingen van bus 2 terugkeerden van hun activiteit stonden de vriendelijke serveersters ons al op te wachten in het restaurant voor alweer een heerlijk avondmaal.

Na dat avondmaal mochten dit keer de leerlingen uit bus 1 hun kunnen tonen op de bowlingbaan. Het was Tibe De bruyn uit 2MEb die zich met maar liefst 130 punten kroonde tot bowlingkampioen.

Ondertussen zijn onze tweedejaars ook volop bezig met hun opdrachten in het spel “Eén tegen allen”. Negen van de 20 opdrachten werden ondertussen uitgevoerd. De leerlingen hebben dus nog wel wat werk voor de boeg.

Om 21.30 uur zochten onze leerlingen dan hun bed op. Toen de leerkrachten 10 minuten later controle uitvoerden op de gangen was het overal stil en lag iedereen te slapen. Op die manier heeft iedereen voldoende nachtrust om er morgen opnieuw een onvergetelijke skidag van te maken.

26/02

Ciao

Na een heerlijke nachtrust was om 7.15 uur de wekploeg weer paraat om onze sneeuwklassers op een originele manier uit hun bed te halen. Om 7.45 uur werden we immers weer aan het ontbijt verwacht, waar iedereen de nodige krachten kon opdoen voor onze tweede skidag. En die tweede skidag begon onder een stralend zonnetje. Ondanks die zon was het toch bitter koud vandaag bij een temperatuur van 7 graden onder nul.

Die koude kon het enthousiasme echter niet temperen. Met veel goesting vlogen onze leerlingen er vandaag weer in. Eén leerling was zelfs zo enthousiast dat hij in alle hevigheid 2 verschillende skibotten had aangetrokken en dit pas merkte toen één van de leerkrachten hem hierop attent maakte. Dat enthousiasme zorgt er echter wel voor dat de vooruitgang die we bij onze tweedejaars zien echt opmerkelijk is. Ook in de namiddag werd er opnieuw zeer intensief geskied, jammer genoeg was de sneeuwval het zonnetje komen verdrijven.

Na de skilessen kregen de leerlingen de kans om in de plaatselijke supermarkt enkele inkopen te doen. Naar het schijnt is de jaarlijkse chips- en frisdrankverkoop van de winkel op één dag verdrievoudigd.

Terug in het hotel aangekomen, moesten de leerlingen van bus 1 zich snel douchen en klaarmaken. Zij mochten immers naar de pizzeria in Bertoldi waar ze konden proeven van de beste pizza van de wereld. Ondertussen gingen in het hotel ook de leerlingen van bus 2 een half uurtje vroeger dan normaal aan tafel, want ook voor hen wachtte nog een leuke avondactiviteit. In de bowlingzaal van Bertoldi mochten zij hun kunnen tonen. Onder het motto “deelnemen is belangrijker dan winnen” wisselden goede en minder goede worpen elkaar af. Uiteindelijk kroonde Niels Ceulemans uit 2MEa zich met 113 punten tot bowlingkampioen van de dag.

Na deze zeer geslaagde uitstap keerden we omstreeks 21.30 uur terug naar het hotel waar iedereen moe maar voldaan zijn bed opzocht. Morgen wacht ons dan weer een nieuwe uitdaging. Dan trekken we naar Fondo Grande waar onze leerlingen nieuwe pistes voorgeschoteld krijgen waarop ze hun skikunsten kunnen tonen.

Uiteraard houden wij jullie via deze weg op de hoogte van hun belevenissen.

A domani

25/02

Ciao tutti

Om 7.15 uur werden onze tweedejaars vandaag gewekt zodat een half uurtje later iedereen in het restaurant was voor een stevig ontbijt. Voor dat ontbijt hadden ze de keuze uit onder meer broodjes, croissants, chocoladebroodjes, verschillende soorten ontbijtgranen, kaas, hesp, salami en yoghurt. En ze zouden het nodig hebben vandaag, aangezien de eerste échte skidag op ons wachtte.

De eerste keer die botten aantrekken en met die skilatten en skistokken richting piste trekken, was voor velen onder ons niet zo eenvoudig, maar met het nodige doorzettingsvermogen konden wij rond 9.30 uur dan toch starten met de allereerste skiles. Onze leerlingen werden onderverdeeld in 7 groepen en toegewezen aan hun skimonitor voor deze week. Met veel vallen en opstaan werden de eerste skipasjes gezet. Twee uur lang gaven onze sneeuwklassers het beste van zichzelf. Deze inzet werd beloond, want na die 2 uren zagen we bij de meeste leerlingen al heel wat vorderingen: bochten werden zonder problemen genomen, leerlingen leerden remmen en angst voor het onbekende werd overwonnen en ingeruild voor oprecht skiplezier. Toen we om 12.15 uur terug naar het hotel reden voor het middagmaal kregen we dan ook alleen maar positieve geluiden te horen van onze tweedejaars.

In het hotel mochten we ons weer laten verwennen met een heerlijke driegangenmaaltijd: de traditionele pasta als voorgerecht, schnitzel met gebakken aardappelen en zigeunersaus als hoofdschotel en het ondertussen zeer geliefde dessertenbuffet als afsluiter.

Om 13.15 uur begaven we ons opnieuw naar de skipiste voor het vervolg van onze skilessen. Onder het goedkeurend oog van onze monitoren zette iedereen weer zijn beste beentje voor.

Onze eerste skidag eindigde om 16.00 uur zoals een skidag hoort te eindigen, met een après-skiparty in de bar op de piste. Meneer Covens had voor een professionele geluidsinstallatie gezorgd die hij opstelde op het terras van de bar. Daar ontdekten we dat er naast een aantal goede skiërs blijkbaar ook wel wat danstalent in githo nijlen aanwezig is.

Na deze après-ski vertrokken de leerlingen van bus 2 omstreeks 17.00 uur naar het hotel, waar ze rustig konden douchen en bekomen van hun eerste skidag. De leerlingen van bus 1 bleven op de piste waar zij zich nog een uurtje mochten amuseren door, zittend op grote banden, de babypiste af te glijden. Deze niet-alledaagse bezigheid viel ontzettend in de smaak en er waren dus alleen maar lachende gezichten te zien.

Om 19.00 uur was het dan weer tijd voor het avondeten, waarbij het dessert ditmaal wel iets heel speciaals was. Aangezien vandaag Staf Van den Eynde zijn verjaardag vierde, had de kokkin van het hotel een verjaardagstaart gemaakt voor maar liefst 90 personen. Nadat de hele eetzaal “Lang zal hij leven” had gezongen voor Staf mocht die de verjaardagstaart aansnijden.

Na het avondmaal werden alle leerlingen in de ontspanningsruimte verwacht waar de diploma’s van de dag werden uitgereikt. Hiermee wordt o.a. de superkamer van de dag, de skiër van de dag en de pechvogel van de dag in de bloemetjes gezet. Aan het einde van deze “ceremonie” speelden we de tweede ronde in onze Homo Universalis quiz, waarin momenteel nog een 60- tal personen meedingen naar de eindoverwinning.

Tenslotte werden onze tweedejaars ook uitgedaagd door de begeleiders. In het spel “Eén tegen allen” krijgen zij tot woensdagavond tijd om 20 opdrachten tot een goed einde te brengen. Enkele van deze opdrachten zijn: de blaadjes van een WC-rol nummeren en nadien terug oprollen, 4 potten choco opeten, een liefdesserenade zingen voor één van de vrouwelijke collega’s, op de piste al skiënd een ketting vormen van minstens 50 personen, 10 minuten complete stilte tijdens een maaltijd in het hotel, … . Als de leerlingen in hun opdracht slagen, krijgen zij op donderdagavond een fuif aangeboden. Indien ze niet slagen, gaan ze om 21.00 uur slapen en fuiven de leerkrachten. Uiteraard zullen wij jullie via deze weg op de hoogte houden van de stand van zaken.

arrivederci

24/02

Ciao Belgio

Na een busrit van ongeveer 14 uur bereikten wij vandaag om 9.15 uur hotel Monteverde in Gionghi, Italië. Dit hotel zal de komende week onze uitvalsbasis worden voor een – zonder twijfel – spetterende sneeuwklassenweek.

Bij aankomst was het al onmiddellijk werken geblazen: alle koffers moesten immers uitgeladen worden en in een apart lokaaltje in het hotel verzameld worden. Het hotelpersoneel was immers nog druk in de weer om onze kamers te poetsen. Rond 11.00 uur kregen we dan de sleutels van onze kamers en kon iedereen zich rustig gaan installeren.

Om 11.45 uur werden we dan voor de eerste keer in de eetzaal van het hotel verwacht voor het middagmaal: pasta met tomatensaus als voorgerecht, varkenslapje met gebakken aardappelen en broccoli  als hoofdgerecht en een heus dessertenbuffet om het middagmaal af te sluiten.

Na het middagmaal werden we in de skiverhuur verwacht om ons materiaal af te halen. Een hele onderneming met 80 leerlingen, 7 leerkrachten en 7 monitoren. Uiteindelijk slaagden we erin om dit zeer vlot te laten verlopen zodat er nog wat tijd overbleef om toch al even aan wat sneeuwgewenning te doen. Op de babypiste van Bertoldi werden de eerste ski-ervaringen van deze sneeuwklassen opgedaan. Voor de ene een fluitje van een cent, voor sommige anderen al heel wat lastiger. Toch zagen we alleen maar lachende gezichten, wat ons sterkt in de overtuiging dat we er allemaal samen een reuzeleuke week van gaan maken.

Omstreeks 16.00 uur keerden we terug naar ons hotel waar de tweedejaars de kans kregen hun koffers verder uit te pakken en zich op te frissen onder een deugddoende douche, zodat iedereen om 18.00 uur fris gewassen paraat was voor een eerste avondactiviteit: per kamer ontwierpen ze een originele kamerposter om hun kamerdeur mee te versieren.

Om 19.00 uur mochten we dan opnieuw onze voeten onder tafel schuiven voor het eerste avondmaal. Net als tijdens het middagmaal werden we opnieuw getrakteerd op een pastavoorgerecht, ditmaal gevolgd door kalkoengebraad met puree en boontjes en een uitgebreid dessertenbuffet bestaande uit o.a. taart, fruit, pudding, ijs, …

Na het avondmaal kregen de leerlingen hun eerste opdracht voor de githoversie van “Homo Universalis”, naar de bekende quiz in het één-programma “Iedereen beroemd”. Ook bij ons is het de bedoeling om aan het einde van onze sneeuwklassen één Homo Universalis over te houden. Naast deze eerste opdracht stond er ook nog een lesje Italiaans op het programma. Bedoeling hiervan is om onze sneeuwklassers een aantal woorden mee te geven die ze eventueel op de piste of in het hotel kunnen gebruiken.

U ziet het, deze eerste dag was dus best een goedgevulde dag en dat na een lange en vermoeiende busrit. Het zal u dan ook niet verbazen dat iedereen erg blij was om om 21.30 uur zijn bed te kunnen opzoeken voor een broodnodige nachtrust. Vanaf morgen begint ons avontuur immers pas écht…